Oldal kiválasztása

Az NFC elérte azt az elterjedtségi fokot, ami már lehetővé teszi a mindennapokat innováló dzsungelharcosok számára startupozás kapcsán érdemes megnézni az NFC-t. Mire érdemes figyelni, ha felmerül az NFC startup szóösszetétel? Gyorstalpaló.

Befektetőként érdemes az alábbiakat figyelembe venned abban az esetben, ha egy csapat azzal kopog be hozzád, add a pénzed egy NFC-s startuphoz.

Ne kérdezd meg, hogy mivel kompatibilis az NFC. Másodlagos kérdés, ha használják a technológiát, pontosan ismerik a piaci helyzetet. Ne rabold a saját időd.

Gyanakodj, ha az ötletben, termékben nincs hardware specifikáció, csak NFC tagek és szoftver. Az ilyen jellegű ötletek vállalkozási ötletek, mint egy fagyi árus vagy egy cipőbolt.

Szintén erősen koncentrálj a „nem” szóra, ha a csapatban nincs hardware-s szakember, nem terveznek saját hardwaret, valamilyen gyári „IoT-s” (Intel edison, RPI stb stb) dobozkában gondolkodnak. Drága és kiszolgáltatott szituációt eredményezhet ez az alapozás.

Nem érdemes pénzt rakni olyan ötletbe, ahol az NFC a pénzmágnes. Az NFC már maga egy innováció, nincs mit rajta innoválni, ha csak az a jövőkép érkezik, hogy attól szexi mert NFC van benne, szinte biztos a bukás. Példák:

Bukás

NFC-vel „okosított” póló, ing, zokni, egyéb ruhanemű, amit leolvasva nyilván lehet tartani, hogy az adott ruhadarab hányszor és mikor volt a tulajdonoson. Jól hangzik, trendi is, de ez ruhaipari innováció amit a nagyok fognak végrehajtani. Az NFC olyan icipici szerepet kap a gyártásban, hogy nem is érdemes belefogni NFC irányából. Jó irány a mobile app, divattervezők egyedi kollekciójának tuningolása. Technikai startupként teljes bukás, dead money.

Esélyes

NFC-vel aktiválható futócipőbe épített szenzor, amit a futópálya start vonalánál lehet odanyomni egy NFC-s felülethez. Termék: futópálya okosítás, futás kiegészítők, sportszerek.

Negatív pontot jelent, ha csapatban nincs RFID, bluetooth, wifi szaki. Az NFC nem adat átvitelre lett kihegyezve, autentikáció, azonosítás a logikája (és minimális adatmozgatás, pl. 1Kbyte-nyi adat). Ezt leginkább a hagyományos kulcshoz lehet hasonlítani, ha nálad van az egyedi Elzett kulcs, be tudsz menni a kapun. Ugyanakkor az NFC nagyon jó megoldás arra, hogy Bluetooth és wifi kapcsolatok építsen fel, jelszó nélkül, azaz az NFC-vel azonosítunk és Bluetoothon mozgatunk adatot. Gyorsabb, stabilabb, sokkal mobilabb élményt ad, mint hosszú másodpercig tartani az NFC-s eszközöket egymáshoz.

Pozitív pontot jelent, ha az NFC kifejezés társul

– a fizetés szóval,

– „bekapcsolás, kikapcsolás” kifejezéssel,

– dronok, IoT, kütyü

– egyszerűsítés

– biztonság

– azonosítás szavakkal vagy ezek szinonimával.

Az NFC kapcsán a legnagyobb kibányászható pénz ticketingben és a fizetésben van. Ezt követi a customer electronics és a marketing. A legtöbb versenytárs a marketingben és a customer electronics területén van, míg a legnagyobb ellenfelek a fizetésben és a ticketingben fognak szembe jönni. A ticketing a legkiforrottabb terület és a fizetés a leggyorsabban fejlődő. A leglassabban a marketing terjed és a customer electronicsban vannak a legvastagabb falak, amik elválasztanak a pénztől. A profit persze más kérdés.

Startupként a legfontosabb azt megérteni, hogy az NFC 90%-ban a mobiltelefonhoz kötött jelenleg. A centiméterekben megadott hatótáv miatt csak olyan terméket érdemes NFC-vel felvértezni, ahol fontos a két eszköz azonosítása és fizikálisan össze is érinthető a két felület. Minden másra ott a Bluetooth és a wifi, valamint nagyobb távolságok esetében az RFID.

Lelkes titánként

Ha most ugrasz bele az NFC világába rosszhír lehet, hogy minden ötletedet már kitalálta valaki. Vagy megvalósította, vagy hagyta a fenébe. Még rosszabb hír lehet, hogy az NFC még mindig erős fejlődés alatt áll. Létezik már egy nagyon stabil, megbízható és széles körben használt NFC implementáció, de az igazán nagy durvulásra még várni kell.

Ennek két oka van.

A passzív tagek, amik az igazán nagy robbanást hozhatnák, még mindig túl drágák a QR kóddal szemben. Bár hatalmas csapda a QR kódhoz mérni az NFC tageket, mégis nagyon jó viszonyítási pont a QR kód eltűnése és az NFC tagek feltűnése folyamat a piac mérésére.

A másik ok hasonlóan gyártáshoz kapcsolódik, de jóval nagyobb pénzekről szól. Az NFC ticketing vagy mobile ticketing a következő nagy bumm, ez Magyarországon már küszöbön van, a BKV/BKK hamarosan rolloutolhatja az NFC mobilokra kapcsolt jegyeket. Amíg nincs egy nagyon hétköznapi NFC felhasználási mód, csak az evangelizáció sötét labirintusában lehet bolyongani. Ez egyébként world wide léptékben hasonló státuszban álló folyamat. London, Madrid már nagyon jó tapasztalatokat termel és a magyarországi NFC ticketing implementációval az élvonalba ugorhatunk.

Ha még mindig megmaradt az NFC iránti lelkesedés, akkor az a jó hír, hogy egyre inkább nőni fog az NFC-t használó megoldások, appok, rendszerek értéke. A lassan emelkedő NFC használati görbe várhatóan meredeken emelkedni kezd. Több felhasználó, nagyobb piac.

Mit ne? Az NFC alapvetően azonosításra alkalmas, adat tárolásra ás adat átvitelre neccesen alkalmazható tömörítés nélkül. Sok esetben tapasztaltam azt, hogy az NFC-t a wifi vagy Bluetooth kiváltására akarták bepréselni a projectbe. Volt amikor működött és volt amikor teljes kudarc volt a megoldást. Bátra legozz az NFC mellé más megoldásokat is, lehet hogy valamivel növelni fogja a gyártás költségét, cserébe viszont sokkal jobb lesz a terméked.

Nem érdemes az RFID-t váltani NFC-vel abban az esetben, ha nem biztonsági kérdés generálja a váltást. Az NFC killer feature rövid hatótáv. Csak jelentős költségekkel szimulálható a fizikai közelség, ha nincs rá szükség, dobd nyugodtan azt NFC-t. A bluetooth, RFID megoldások jobbak lehetnek (olcsóbb, kiforrottabb).

Ha nagyon nagyon lelkes vagy, akkor érdemes megnézni azt, hogy mit lehet kezdeni HTML5, javascript területen az NFC-vel, mik azok a területek, ahol az olcsósított „webOS” telefonok használni tudják majd az NFC-t.

És a legfontosabb. NFC kapcsán szinte csak a hardware alapú megoldásokkal lehet nagyot szakítani. Az NFC marketing már sok esetben foglalt terület és nagyon távol áll a startup világtól. Az NFC ticketing szintén olyan terület, amin nincs túl sok minden innoválni való. Kulcsrakész rendszerek várják, hogy valaki megrendelje és üzembe helyezze az NFC alapú jegyeket, hűségprogramokat.

Gondolkodj NFC alapú termékekben, a pénz az NFC esetében a fizikai megvalósítás jelenti. A szoftverek nem a terméket jelentik, csak a termék kiegészítőjét, amit viszont kötelező adni.